Vragen en verhalen helpen andere aspartaam gebruikers

Bewerking: Ed Gunneweg

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27 


Vragen en eigen verhalen van aspartaam slachtoffers
(22)


Zorg dat anderen ook uw verhaal kunnen lezen


 
    Volgende   > > > Homepage   > > >

Van: J.K.
Verzonden: maandag, 4 oktober, 2004
Onderwerp: Fw: Sportlife kauwgom

Geachte heer gunneweg,

Al meer dan 10 jaar drink ik per dag ca. 1.5 liter pepsi max en kauw ik 1 pakje sportlife hotmint weg. Mijn echtgenote had al meerdere malen gezegd dat aspartaam niet goed voor mij was. Allerlei klachten als hoofdpijn (chronische hoofdpijn volgens een neuroloog na amper onderzoek!), duizeligheid, stemmingswisselingen etc. Eigenlijk heel veel klachten zoals dat op uw site gemeld wordt, daar heb ik last van. Behoorlijk gschrokken ben ik de genoemde consumptie gelijk voor een periode van ten minste 6 weken, zoals aanbevolen, gestopt. De kauwgomproducent heb ik aangeschreven en ik mocht zojuist het bijgevoegde antwoord ontvangen. Misschien kunt u er iets mee.

mijn complimenten over uw fantastische site.

j.j. k.

Antwoord

Geachte heer K.,

Ik hoop dat de brief die u van Sportlife heeft ontvangen u niet heeft gerustgesteld. Het is standaardprocedure dat alle fabrikanten die aspartaam in hun producten verwerken, vragen door de consument hierover, op dezelfde manier beantwoorden.

Het is goed dat u de geen-aspartaam-test gaat doen, want wat fabrikanten en specialisten ook vertellen, u heeft problemen, waar wat aan moet gebeuren.

Er zijn zo veel onderzoeken die verklaren dat aspartaam problemen veroorzaakt. Alleen hebben de aspartaamfabrikanten onderzoekers in dienst die eveneens onderzoeken publiceren die verklaren dat aspartaam geen kwaad kan.

Op de website staat ook een artikel waarin wordt aangegeven dat de voedingsindustrie is geïnfiltreerd in de EU. Een hernieuwd onderzoek naar de gevaren van aspartaam verzande vroegtijdig, waarna de EU eveneens verklaarde dat er geen gevaar bestond.

Bedankt voor de aan u gezonden brief van Sportlife die ik zal bewaren tot het opnieuw ter sprake zal komen.

Fijn dat u melding deed over de e-mail link op de website. Is op dit moment verholpen.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mij altijd mailen. Wellicht is het mogelijk mij op de hoogte te houden van het verloop van de zes weken.



Van: "G. V."
Verzonden: vrijdag, 8 oktober, 2004
Onderwerp: dosis?

Goedemorgen,

Ik lees op de website dat er ook psychische gevolgen kunnen zijn aan het gebruik van apartaam. Aan welke hoeveelheden moet ik dan denken? Ik ben namelijk geen bewuste light-gebruiker maar neem wel eerder light als er een mogelijkheid is. De hoeveelheden aspartaam die ik binnen krijg zijn dan ook minimaal denk ik.

Groeten,
G. V.

Antwoord

Hallo G.,

Er zijn inderdaad psychische gevolgen door het gebruik van aspartaam. Dit kunnen zijn: stemmingswisselingen, depressie, angstaanvallen en een heel scala aan neurologische problemen. Dat je geen bewuste light- gebruiker ben is in dit geval niet belangrijk. Iedereen die aspartaam gebruikt kan vroeg of laat met deze problemen geconfronteerd worden. Aspartaam zorgt er namelijk voor dat de serotonine in de hersenen wordt afgebroken, en dat zorgt dan weer voor de genoemde problemen.

Ik zou je dus aanraden niet te denken over een minimale dosis maar gewoon te stoppen met het gebruik van aspartaam.

De stoffen waaruit aspartaam is opgebouwd kun je zien als een soort zenuwgif. Daarnaast bevat het ook nog methylalcohol, dat wordt omgezet in formaline en mierenzuur.



Van: M. G.
Date: donderdag, 11 nov 2004
Onderwerp: neus slijmvlies

Hoi Ed,

Goeie site en ik moet zeggen dat het me niks intresseert of het allemaal waar is. Ik weet alleen dat ik me een stuk beter voel sinds ik gestopt ben met het drinken van (veeeeeel) cola light. Ik dronk wel 2 liter per dag en nu niks meer en ik moet zeggen dat, ondanks dat ik veel meer calorieen binnenkrijg door het drinken van niet light produkten ik zelfs afgevallen ben en ik heb veel meer energie. Op de sportschool merk ik ook dat dat de oefeningen veel meer effect hebben. Allemaal heel positief dus!

Ik vraag me alleen een ding af. Ik heb sinds dat ik gestopt ben met aspartaam een rot gevoel aan mijn neus slijmvliezen. Net alsof ik altijd een vieze neus heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Ademen door mijn neus gaat beter dan ooit, maar ik zou toch van dat gevoel afwillen. Zou dit een ontgiftingsverschijnsel kunnen zijn? En zo ja, hoelang blijf ik er last van hebben?

Groeten,

Antwoord

Hallo M.,

Het is erg goed dat je gestopt bent met het gebruik van aspartaam. Ik weet natuurlijk niet hoelang en hoeveel aspartaam je hebt gebruikt, maar het kan enorm veel klachten veroorzaken zonder dat artsen er ook maar een idee van hebben dat deze klachten kunnen zijn ontstaan door het gebruik van deze zoetstof.

De kunstmatige zoetstof Aspartaam is in Europa ingevoerd zonder gedegen onderzoek naar eventuele gevaren die aan dit voedingsadditief verbonden zouden kunnen zijn. Doordat het om een door de EU goedgekeurde hulpstof gaat lijkt het onmogelijk om de gevaren voor de Nederlandse bevolking onder ogen te zien.

De klachten met je neus kunnen inderdaad nog een gevolg zijn van de ontwenningsverschijnselen. Het probleem zou in ieder geval na verloop van tijd over moeten zijn. Hoe lang dat duurt is natuurlijk moeilijk te zeggen.

Ik wens je het allerbeste toe en hoop dat je verbetering zult ondervinden van de klachten die je hebt. Laat je nog wat van je horen hoe het er mee gaat?



Van: H. Th.
Verzonden: zondag, 10 oktober 2004
Onderwerp: Ik wil u iets vragen over de artikelen

Geachte heer, Mevrouw,

Na het lezen van de artikelen op de site wil ik gaan stoppen met het eten van de suikervrije kaugum die ik in grote hoeveelheden eet. Kan ik dat accuut doen? Bij eerdere pogingen had ik ontwenningsachtige verschijnselen en vond ik het net zo moeilijk als het stoppen met roken!

Met vriendelijke groet,
F. van der M.

Antwoord



Van: S. T.
Verzonden: maandag, 20 September 2004
Onderwerp: aspartaam

Geachte heer Gunneweg,

Bij de reformzaak wilde ik multivitamine voor mijn kinderen kopen. Ik zag in de omschrijving dat er aspartaam in zat en maakte hier een opmerking over. De verkoopster meldde mij dat dit om natuurlijke aspartaam gaat en absoluut niet schadelijk is. Bestaat dit natuurlijke aspartaam en waarom wordt er in de omschrijving dan geen verschil gemaakt?

Merk multivitamine: Lucovitaal Multi Kids banaan/aardbei

Gaarne uw reactie.
Alvast mijn dank!
S. T.

Antwoord

Hallo S.,

Ik vind het op z'n zachtst gezegd een vorm van misleiding, of de winkelier weet er zoals de meeste artsen en diëtisten absoluut niets van af. Onze regering komt net zoals dat bij asbest het geval was veel te laat met waarschuwingen.

Er bestaat géén natuurlijke aspartaam. En dat het absoluut niet schadelijk is, is een absolute onwaarheid.

Gelukkig bent u op de hoogte van de gevaren van aspartaam en ik zou je dan ook stellig afraden de genoemde vitamines aan je kinderen te geven.

Ik zal tevens deze vitamine op de website vermelden, zodat anderen hiervan kennis kunnen nemen.

Bedankt voor de melding.

Antwoord van S.T.

Van: S.T.
Verzonden: maandag, 20 September 2004
Onderwerp: Re: aspartaam

Mijn dank voor uw antwoord.

Zouden de reformzaken in NL hiervan niet op de hoogte moeten worden gebracht?

Vr.gr.
S. T.

Antwoord

Hallo S.,

Ik ben bang dat het ook hier een kwestie is van geld verdienen. Bij mijn eigen reformwinkel staan ook allerlei artikelen MET aspartaam en smaakversterkers.

Smaakversterkers hebben trouwens bijna dezelfde werking als aspartaam en zitten in nog veel meer artikelen dan aspartaam.



Van: n. s.
Verzonden: dinsdag 5 oktober 2004
Onderwerp: Mijn eigen verhaal

hallo,

Wat goed dat er een site is die de gevaren van aspartaam belicht. ik hoop alleen dat het gevolg niet is, dat al die mensen nu ineens weer gewone suiker gaan eten. aspartaam is vergif, maar suiker is net zo goed vergif.

ik heb een gezin met drie tieners. dus die moet je alternatieven bieden voor alle zoetigheid. daarom bak ik nu wat vaker zelf mijn koek en cake. ik doe dat dan met rietsuiker of liever nog met vruchtensuiker. er is in reform winkels biologische rietsuiker te koop.

vroeger had ik enorm last van migraine. nu ik ALLE EENVOUDIGE KOOLHYDRATEN heb afgezworen, heb ik helemaal geen hoofdpijn meer.

al die klachten die ik lees van de mensen op deze site, zouden voor een groot deel verdwijnen als ze anders zouden gaan leven.

in nederland wordt o.a. door het (door het bedrijfsleven gesponsoorde) voedingscentrum gehamerd op goede voeding. alleen wordt er een grote fout gemaakt. vet wordt als gevaarlijk en dikmakend omschreven en koolhydraten als iets wat je lichaam nodig heeft.

het voedingscentrum maakt echter een fout. je lichaam is een ingewikkelde machine. als je koolhydraten eet, maakt je lichaam daar vet van en van vet kan je lichaam "koolhydraat"maken. tot op het laast zal je lichaam namelijk glucose aan blijven maken. daar hoef je helemaal geen glucose voor te eten.

en bovendien zijn al die zogenoemde gezonde tussendoortjes als energiedrankjes en liga evergreens enorm slecht voor je.

ZE MAKEN JE DIK
JE KUNT ER DIABETES VAN KRIJGEN

ze bevatten namelijk wel een paar granen, maar bovendien bevatten ze heel veel suiker. suiker is zo slecht omdat het een "man-made" produkt is. Alle voedsel dat je eet moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om te voeden. het moet onder andere enzymen bevatten en vitamine en mineralen.

hoeveel van deze stoffen denk je dat er in suiker zit. juist .... GEEN. het is helemaal geraffineerd. net als witbrood, melk (door de pasteurisatie), macaroni, spaghetti enz enz.

wie meer informatie over deze email wil, kan mij altijd mailen.

groetjes
I.

Antwoord

Hallo I.,

Bedankt dat je vindt dat de website aan zijn doel beantwoord. Het is natuurlijk niet goed als mensen massaal weer aan de (geraffineerde) suiker gaan. Het is leuk als je bedenkt dat het woord "geraffineerd" eveneens "doortrapt" of "bedrieglijk" betekent.

Ik hoop dat de drie tieners geen light dranken drinken, want dit vergif (aspartaam) zit tegenwoordig in heel veel producten. Ik durf zelfs geen schatting meer te maken in hoeveel producten.

Reformwinkels moeten ook de hand in eigen boezem steken want ze verkopen heel vaak gewoon producten met aspartaam en/of smaakversterkers. Smaakversterkers hebben een vergelijkbare werking als aspartaam.

Aspartaam bevat n.l. methylalcohol, dat in het lichaam wordt omgezet in formaline en mierenzuur. Het komt dan in veel van onze organen en weefsels terecht.

Wat het Voedingscentrum betreft heeft u helemaal gelijk, leest het korte artikel op de website maar eens. www.aspartaam.nl/artikelen/voedingscentrum.php Ja als onze regering reclame voor iets maakt dan is dat niet altijd in het belang van de burgers. Denk aan melk, kip, vlees enz.

De voedingsmiddelenindustrie kan niet zoveel met "vet" dus moeten ze op een andere manier zien dat ze geld verdienen en dat doen ze dus met die dikmakende koolhydraten. Maar het is ook een probleem als mensen willen minderen met koolhydraten, dat ze dan juist vaker grijpen naar light producten, waar weer aspartaam in zit. Aspartaam zorgt er ook voor dat het serotonine gehalte in de hersenen daalt, waardoor iemand weer trek krijgt in koolhydraten, want dat zijn ook bouwstoffen voor serotonine.

In de laatste zin zeg je dat mensen je maar moeten mailen. Wil dat zeggen dat je je email adres bij je "eigen verhaal" wil zetten?



Van: Thijsfood
Verzonden: woensdag 6 oktober 2004
Onderwerp: Een artikel van e-gezondheid.be

Goedendag,

Zie hier een artikel dat u zou moeten interesseren.

Het is ongelofelijk hoeveel vooroordelen er nog altijd bestaan over aspartaam, en hoeveel "valse beschuldigingen" er nog altijd de ronde doen. Sinds de komst van het internet wordt deze kunstmatige zoetstof beladen met alle zonden Israëls, of liever: alle zonden van de wereld. Het grenst echt aan het belachelijke!

Klikt op de band om het artikel te zien :
http://www.e- gezondheid.be/magazine/article_11460_901.htm

Klikt op de band om het artikel te zien :
http://www.e- gezondheid.be/magazine/article_11891_901.htm

Goede lezing !

Mvg,
Thijs Food BV

Antwoord

Ook goedendag,

U vind toch niet oprecht dat de gegevens die u gelezen heeft op internet van: Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige in dienst van de International Sweetener Association op enige waarheid berusten.

Het lijkt mij dat u zich maar weinig verdiept heeft in de echte wereld en de gevaren van aspartaam.

Ik denk dat het u goed uitkomt gezien uw bedrijf Thijs Food Innovation BV om de gevaren van aspartaam maar liever niet onder ogen te zien.

Hier komen echt alle oude PR-verklaringen van de zoetstofindustrie weer om de hoek kijken. Bij voorbeeld: "....5 keer lager dan de waarden die in tomatensap zitten. En van tomatensap is nog niemand gestorven!"

Het blijkt ook dat u absoluut geen kennis heeft genomen van de inhoud van de website en nog nooit op internet gezocht hebt naar het woord aspartaam of in het Engels aspartame.

Maar ik ben geen zendeling en als u aspartaam wilt gebruiken heb ik daar absoluut geen bezwaar tegen.

Als u het over onzin heeft dat staan de door u genoemde artikelen daar vol van. Niet een punt dat genoemd wordt berust ook maar enigszins op waarheid, nee hier is duidelijk iemand verbonden aan de zoetstofindustrie aan het woord.

Sterkte



Van: "s. v."
Verzonden: zaterdag 9 oktober 2004
Onderwerp: [lightfrisdrank]

Geachte ik heb de laatste tijd veel last van depresieve gevoelens,stemmingswisselingen. en angst en mn hoofd wordt heel erg snel druk als ik ik druk bezig ben. en aangezien ik 5x in de week minstens wel een fles light drank leeg drink [zoals sinas light, sevenuplight, en cola light], heb ik t idee dat 't te maken heeft met de aspartaam en phenylalanine die er in zit.

kunnen jullie mij hier antwoord op geven? en me adviseren hoe ik de net genoemde klachten t best kan verhelpen? ik wacht jullie antwoord tegemoet. afz simon [simon_quazar@hotmail.com]

Antwoord

Hallo S.,

Aspartaam zorgt inderdaad voor de door jou genoemde verschijnselen. Depressieve gevoelen en stemmingsveranderingen staat zelfs op nummer 3 van de lijst met belangrijkste symptomen van aspartaam vergiftiging. Dat komt omdat aspartaam de hoeveelheid serotonine in de hersenen vermindert. Daardoor ontstaan die vervelende verschijnselen, in ltr cola zit 560 mg aspartaam, sinas bevat zelfs 930 mg aspartaam per liter. Dat is 93 mg methanol. Zelfs 1 liter is al 12 X de EPA limiet.

Je zegt dat phenylalanine een oorzaak van je klachten zou kunnen zijn maar vergeet ook niet uit het bovenstaande dat de hoeveelheid methanol of methylalcohol die je binnen krijgt ook heel er groot is.

Methanol wordt in het lichaam omgezet in formaline en mierenzuur dat in de verschillende organen en weefsels van het lichaam terecht komt.

De enige manier om een halt toe te roepen aan de klachten die je hebt is om met het gebruik van aspartaam direct te stoppen.

Je kunt door je aspartaamgebruik een meervoudige overgevoeligheid hebben ontwikkeld zodat je ook voor andere chemische stoffen overgevoelig bent geworden.

Ik raad je aan om de "gratis" 60-dagen-geen-aspartaam-test te doen zie het artikel www.aspartaam.nl/info/test.php

Als die zestig dagen voorbij zijn zou ik het fijn vinden als je me op de hoogte hield van je ervaringen.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je me gerust mailen.



Van: "Tr909"
Verzonden: zondag 17 oktober 2004
Onderwerp: Uw brief aan de minister (okt/dec. 2001)

Dag,

Ik vond op de website van het ministerie van volksgezondheid nog het antwoord op uw brief van december 2001. http://www.minvws.nl (zoeken op zoetstof)

Ik zou het jammer vinden als met het antwoord van toenmalig minister Borst de kous af zou zijn. Het is belangrijk om in juiste bewoordingen alsnog om opheldering te vragen en het gegeven antwoord is behoorlijk vaag.

in het antwoord van Mevr. Borst noemt zij wel dat "de (Aanvaardbare Dagelijkse Inname) van 40 mg/kg lichaamsgewicht/dag ligt." Maar u zelf noemt op uw website(aspartaam.nl) in een (mogelijk vertaald) artikel dat op de verpakkingen nu juist niet de hoeveelheid (mg) genoemd wordt. Dit laatste lijkt me temeer een aandachtspunt omdat nu juist de minister WEL een aantal c.q. grootte c.q. hoeveelheid noemt.

daarnaast zou ik willen aandringen op naleving van de wet. in dezelfde brief van mevr. Borst wijst zij op wetgeving (art. 6 lid 3 warenwetbesluit) die verplicht tot vermelding van "bevat een bron van fenylanaline". Helaas kom je regelmatig produkten tegen waar wel aspartaam in zit volgens het etiket maar waar de genoemde waarschuwing niet op vermeld staat. mag dit?

Antwoord

Hallo,

De brief die je gevonden hebt op de website van het minvws staat ook op de website. Zie www.aspartaam.nl/archief Daar staan ook de gegevens die ik naar de vaste kamercommissie heb gestuurd zonder dat dat ook maar enig resultaat had. Er staat zelfs een hele lange brief van Betty Martini aan mevrouw Borst. Niets mocht baten. Alleen gebruikte de zoetstof industrie de brief van mevrouw Borst nog dezelfde dag als promotie voor product. Daarna zijn er ook nog brieven naar diverse ministers gegaan echter zonder enig resultaat. Ach, hoe kan het ook anders. De gehele WHO en de EU zijn geïnfiltreerd door de voedingsindustrie. Zie het artikel www.aspartaam.nl/artikelen/who.php Het is inderdaad zo dat de wet niet voorziet in het aangeven van de hoeveelheid aspartaam/andere zoetstoffen die aan een product zijn toegevoegd. Het in de gaten houden van de ADI is voor de normale consument een onhaalbare zaak. Wellicht is het een idee om n.a.v. de brief van mevrouw Borst uw bezwaren aan de regering kenbaar te maken. De eventuele briefwisseling die dan volgt kan ik eventueel op de website weergeven.



Van: V.
Verzonden: woensdag 20 oktober 2004

Geachte heer/mevrouw,

Bij deze heb ik een vraag over Glycol. Ik lees de verpakking van producten en daar zit propylene glycol en glycol distearate in. Kunt u me vertellen of dit net zo slecht is als Glycol? Waarschijnlijk wel.

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
R. V.

Antwoord

Hallo R.,

Glycol -- een andere naam voor antivries -- is een product van de petrochemische industrie het is ook een zenuwgif. Het komt voor in allerlei producten zoals hand/body lotion, shampo's, conditioners, gezichtscreme, tandpasta en de tandarts zegt dat wanneer kinderen hun tanden poetsen ze een heleboel tandpasta inslikken. Noem het maar op, het zit er hoogst waarschijnlijk in. Kijk op alle etiketten voor deze producten, want wanneer je het op je huid smeert wordt het opgenomen in je lichaam.

Zodra het woord Glycol op een product voorkomt is het vergif. Maar ja waar moet je nog op kunnen vertrouwen als zelf de regering en de EU ons in de kou laten staan.



Van: C. de G.
Verzonden: vrijdag 10 September 2004
Onderwerp: Hier is mijn vraag

Geachte,

Ik drink nogal veel cola light lemon. Daar zit ook aspartaam in. Kunt U mij zeggen hoeveel cola ik per dag mag drinken zonder gevaar.

Bedankt op voorhand.
C.

Antwoord

Hallo C.,

De kunstmatige zoetstof Aspartaam is in Europa ingevoerd zonder gedegen onderzoek naar eventuele gevaren die aan dit voedingsadditief verbonden zouden kunnen zijn. Doordat het om een door de EU goedgekeurde hulpstof gaat lijkt het onmogelijk om de gevaren voor de Nederlandse bevolking onder ogen te zien.

Degenen die het gebruik van de zoetstof ondersteunen zeggen dat de twee aminozuren phenylalanine en asparaginezuur die te zamen 90% van aspartaam vormen, een onschuldig en natuurlijk onderdeel vormen van ons dieet. Phenylalanine en asparaginezuur zijn aminozuren die normaal voorkomen in de voeding die we eten: ze kunnen echter alleen dan als natuurlijk en ongevaarlijk beschouwd worden bij gelijktijdig gebruik met andere aminozuren. Ze komen het centrale zenuwstelsel binnen in abnormaal hoge concentraties, waar ze als neurotransmitters werken en de zenuwcellen dusdanig stimuleren dat deze kunnen afsterven en het afsterven van de cellen veroorzaken. De giftige effecten van deze aminozuren, wanneer ze apart van andere aminozuren worden gebruikt, (dus zonder ons normale eten er omheen), kunnen hoofdpijn, geestelijke verwarring, evenwichtsproblemen en mogelijk ook epileptische insulten veroorzaken.

Veel zorgwekkender is de 10 procent aspartaam die als methanol (methylalcohol) in de bloedsomloop komt. Volgens richtlijnen die ook in Nederland gelden mag men niet meer dan 7,8 milligram per dag van deze gevaarlijke stof binnenkrijgen. Een liter met aspartaam gezoete frisdrank bevat ongeveer 56 milligram methylalcohol, of acht maal de limiet.

Aspartaam veroorzaakt geheugenverlies, het vernietigt zelfs het centrale zenuwstelsel en bootst MS na. Phenylalanine in aspartame verlaagd de hoeveelheid serotonine en vermindert de drempel voor epileptische insulten. De verminderde serotonine brengt stemmingsschommeling, depressies, angst enz. teweeg.

De effecten op het centrale zenuwstelsel zijn het meest bestudeerd. De functies van Serotonine zijn talrijk: controle over eetlust, slaap geheugen en leren, temperatuur regulatie, stemming, gedrag(sexualiteit en hallucinogeen gedrag), hart en bloedvaten, spierspanning, klierregulatie en depressie. Verder schijnt serotonine een belangrijke rol te spelen in het evenwicht van de bloedplaatjes, de beweeglijkheid van het maag-darmkanaal en bij de carcinogene tumor afscheiding.

Wanneer men bedenkt dat de gemiddelde mens slechts over ongeveer 10 mg serotonine beschikt zijn de farmacologische en psychologische effecten enorm.

Aspartaam zorgt ervoor dat de hoeveelheid Serotonine in de hersenen wordt verminderd. Het gevolg hiervan is dat het lichaam zelf gaat proberen meer serotonine aan te maken. Dit gebeurt door een onweerstaanbare drang om meer suiker rijke produkten te eten, omdat suikers de noodzakelijke bouwstenen zijn van serotonine.

Het eigenlijke antwoord op je vraag is dus: Eigenlijk zou je helemaal moeten stoppen met het gebruik van aspartaam want het is een sluipend vergif dat veel schade kan veroorzaken.

Kijk eens naar het artikel: www.aspartaam.nl/artikelen/tabel.php en ga dan eens na of je bij jezelf deze verschijnselen herkent.

Laat nog eens wat van je horen.

Probeer in ieder geval 6 weken zonder en dan ook echt zonder. Want het zit in zo ontzettend veel producten, ook zonder dat we het weten, van chocola, koekjes, kauwgum en noem maar op. Je zult goed op de etiketten moeten letten.



Datum: vrijdag 26 novemeber 2004
van: B. C.

Zeer geachte meneer Gunneweg,

Mijn moeder merkte op, dat uw site schokkende informatie bevatte over een veelgebruikte synthetische zoetstof. Ik heb daarna uw site ook eens bekeken en ik moet zeggen dat ik de manier waarop u de informatie aanbied ronduit walgelijk vindt.

Met diverse schijnonderzoeken en hysterische termen als nazi´s en golfoorlogsyndroom bent u bezig op een onkiese manier onrust te zaaien. Het plaatsen van artikelen op uw site waarin staat dat aspartaam toxisch is in hoge concentraties, die in een menselijk dieet niet gehaald kunnen worden vind ik niet meer dan terecht. Vervolgens melden dat aspartaam dus schadelijk is voor mensen is weer volledige onzin. Als je dagelijks een flinke dosis natuurlijke suiker eet, is dat ook schadelijk.

U bent vrij om op het internet uw mening over een product te geven. Maar u bent niet vrij om een wetenschappelijk onderbouwd klaagschrift tegen aspartaam te veinzen, omdat uw wetenschappelijke onderbouwing kant nog wal raakt. Houd alstublieft op met het verspreiden van deze nonsens!

Met vriendelijke groet,
Bimmer Claessen,

een bezorgde zoon met een moeder die nu denkt vergiftigt te worden door het eten of drinken van alledaagse producten.

Antwoord

Hallo B., Ik weet niet of je moeder veel producten met aspartaam gebruikt, maar het is goed dat je bezorgd bent voor je moeder.

Je hebt gelijk dat alles waar 'te' voor staat niet goed is voor een mens. Dat is echter niet van toepassing op aspartaam. Aspartaam is ook bij gewoon dagelijks gebruik schadelijk voor de gezondheid. Er is heel veel onafhankelijke wetenschappelijk over aspartaam en 98% daarvan linkt aspartaam met gevaar voor de gezondheid.

Het is je goed recht om de website walgelijk te vinden. Op de website staan echter alleen maar artikelen en verwijzingen van gerenommeerde artsen en wetenschappers. Er staan dus niet zoals je zegt "schijnonderzoeken" en 'hysterische' termen over Nazi's en Golfoorlogsyndroom op de website.

Dat wat je aanhaalt over Nazi's is een, door een van de bekendste Amerikaanse onderzoeksjournalisten uitgezocht, achtergrondverhaal over de firma die de uitvinder is van aspartaam, walgelijk verhaal, ben ik met je eens. Maar ik denk niet dat je je ogen moet sluiten voor de waarheid al is die nog zo gruwelijk.

Wat het 'golfoorlogsyndroom' betreft, in Nederland heeft er in de pers gestaan dat er in Engeland een onderzoek is geweest naar dat syndroom. Daaruit is komen vast te staan dat al die militairen uit die oorlog inderdaad leden aan door jou genoemde 'hysterische' term.

Als je wat beter je huiswerk zou hebben gedaan dan zou je weten dat aspartaam altijd toxisch is en zeker niet bij concentraties die "niet gehaald kunnen worden". Waar komt bij jou de wetenschap vandaan dat de schadelijkheid van aspartaam ' volledige onzin' is?

Jammer genoeg is er van het veinzen van een wetenschappelijk onderbouwd klaagschrift tegen aspartaam geen sprake. Het is wel degelijk "wetenschappelijk onderbouwd" en door meer wetenschappers dan waar jij kennnis van hebt genomen.

Vooral ook omdat je schrijft dat "mijn" wetenschappelijke onderbouwing kant nog wal raakt, blijkt dat je van het hele onderwerp aspartaam absoluut geen enkel begrip hebt. En dan is het jammer om zo ongefundeerd je mening te ventileren.

Ik hoop echt dat je moeder verstandig genoeg zal blijken om te stoppen met het gebruik van aspartaam. Anders vraag je maar of ze mij zelf wil mailen.

Sorry voor de wat scherpe toon in mijn email, maar jouw mail vraagt niet om een zoetsappig verhaaltje.

Je mag dus best kritisch zijn, maar dan moet je wel van alle feiten op de hoogt zijn en dat ben je duidelijk niet.

Met vriendelijke groet,



Van: P. E.
Datum: Zondag, 14 nov 2004
Subject: Mijn eigen verhaal

Beste Ed,

Ik heb net een uurtje zitten lezen op jouw website, het bezorgt me tegelijkertijd kippevel en een geruststellend gevoel. Geruststellend dat er iemand is zoals jij (en hopelijk nog vele anderen) die niet zomaar alles slikken wat inderdaad bepaalde miljardenindustrieen ons wijsmaken, en dat je daarmee een heleboel mensen kan sensibiliseren, en hopenlijk daarmee een kettingreactie op gang brengt. Galileo werd in het begin ook voor gek verklaard toen hij beweerde dat de aarde niet vlak maar rond is.

Alarmerend dat door winstbejag hele bevolkingen langzaam vergiftigd worden en dat de mensen in slaap gesust worden met valse gerustellende rapporten en onderzoeken, waar ook dokters intuinen, net DIE mensen die ons moeten behoeden voor zulke dingen. Dokters zijn blijkbaar ook maar mensen, en de titel & opleiding ertoe is jammer genoeg ook niet de garantie om de wijsheid in pacht te hebben. Dit is toch wraakroepend, als je dat beseft begin je wel een aantal dingen in vraag te stellen in en over onze 'beschaafde' wereld.

Ikzelf heb ook bepaalde klachten die ik herken in sommige die op deze site terug te vinden zijn, alleen ben ik niet zeker of ze iets met aspartaam te maken hebben. Het is eerst begonnen met een enorme vermoeidheid, vroeger was ik een nachtraaf die om 2400-0200 ging slapen en dan er om 0600-0700u uit moest, welliswaar niet makkelijk, maar het ging toch. Daarna moest ik gewoon om 2100-2200 onder de wol kruipen en de 's ochtend had ik nog steeds het gevoel dat ik doodmoe was, dit heeft een paar weken geduurd.

Toen (1 maand geleden vanaf nu) ben ik bijna elke dag duizelig beginnen worden, niet zo zeer dat ik dreig om te vallen, maar erg genoeg om me er zorgen over te maken, en dat het gewoon hinderlijk is. Voorafgaand heb ik wel ettelijke maanden (in feite bijna anderhalf jaar) stevige stress te verwerken gekregen, plus dat ik me meer en meer zorgen begon te maken om bepaalde symptomen. Zoals een knobbeltje in de lies of onder de arm, ik dacht direct aan het ergste, de dokter gaf de diagnose onstoken talg/zweetkliertjes en inderdaad, die dingen verdwenen ook weer na weekje ofzo. Maar een maand geleden met die duizeligheid werd mijn ongerustheid opnieuw sterk aangewakkerd en kreeg ik ook te maken met angstaanvallen gepaard gaan met koud zweten en een hart dat als een gek te keer ging. Dit is enkel maar verergerd, waardoor ik nu een 2tal weekjes ben thuis gebleven. Dit heeft ook niet veel rust gebracht, en de laatste week begin ik slecht te slapen, waarbij ik dan erg vroeg wakker schrik met een beklemmend angstig gevoel en een bonkend hart, iets dat niet op 1-2-3 overgaat. Dit geeft op den duur ook angst om te gaan slapen voor het akelige ontwaken.

Ook heb ik de laatste week bijna elke dag een lichte hoofdpijn, die er niet altijd is, maar wel regelmatig komt piepen, meestal op dezelfde plek (lichtjes links in het midden van het hoofd). Ik hoop natuurlijk dat het gewoon spanningshoofdpijn is, maar wellicht speelt er ook een vorm van hypochondrie me parten. De dokter heeft een te hoge bloeddruk vastgesteld (115/160), dit was veel te hoog zei ze. Ik merk wel dat in rust deze lager is (100/145) en tijdens een angstaanval merkelijk hoger is (120/170). Er is ook bloed afgenomen en alles was normaal zei ze, behalve een te hoog vetgehalte, maar niet alarmerend. Ik ben ook te zwaar (110kg 1.76m) maar woog 2 maand geleden nog 117Kg, dus ben aan het lijnen. Dit probeer ik op een gezonde manier te doen. kleinere maaltijden, geen snoep, frisdrank, chips of wat dan ook, meer fruit en groeten elke dag en bijna enkel mineraal water drinken. Daar houd ik me goed aan meen ik. Dit doe ik in feite ook ruim een maand. Daarvoor snoepte ik niet bepaalde schandalig veel, ik at gewoon te veel. Ook frisdranken dronk ik niet veel, wel veel kauwgum met Xylitol (is dit gevaarlijk?). Maar daar ben ik nu ook 1 a 2 maand mee gestopt. Maar de duizeligheid en lichte hoofdpijn zijn gebleven en zelfs opgekomen nadat ik deze voedingsgewoonten heb gewijzigd. Kan het te maken hebben dat bij het afbreken van vetreserves deze stoffen vrijkomen en nog deze symptomen veroorzaken? Of kan het zijn dat de angst en paniek aanvallen (die voor serieuze psychische belasting zorgen en de bloeddruk als een jojo omhoog en omlaag laten tuimelen) hier ook iets mee te maken hebben?

De dokter heeft me een weekje op medicatie gezet (Alprazolam) tegen de angst. Wat is jouw mening en eventueel advies hierin? Voedingpatroon bekijken? Elke raad die je kan geven is welkom! Alvast bedankt en nog veel success met de website, en bedankt voor alles wat je doet in het belang van zo vele mensen om hun gezondheid een duwtje in de goeie richting te geven.

Groetjes,
Paul.

Antwoord

Hallo P.,

Bedankt dat je zo positief bent over de website. Dat je van sommige artikelen kippevel krijgt kan ik me goed voorstellen. En dan te denken dat ik voor de Nederlandse "markt" nog enigszins terughoudend ben met wat ik op de website zet.

Om zoveel mogelijk mensen te benaderen ben ik een aantal jaren geleden begonnen met de website nadat ik al jaren brieven schreef naar iedereen die maar met aspartaam te maken had. Maar tot nu toe is er niemand van de medische stand die ook maar een negatief woord durft te zeggen over het gebruik van aspartaam. De enigen die zich wel eens laten horen zijn de alternatieve artsen.

Je hoopt dat er vele anderen zijn die net zoals ik protesteren tegen het gebruik van aspartaam. Inderdaad zijn er heel veel websites die artikelen plaatsen over aspartaam (vaak van mijn website). Kijk maar eens in Google onder zoekterm 'aspartaam' of in het Engels 'aspartame'. Je krijgt dan duizenden websites. Ik denk echter dat ik de enige website ben met als enig onderwerp aspartaam.

Het is inderdaad winstbejag, het grote geld, dat deze problemen veroorzaakt. Maar als we bedenken dat de FDA en onze Keuringsdienst van waren, instanties die voor onze gezondheid moeten waken, al niet meer te vertrouwen zijn, wie moeten we dan nog wel vertrouwen.

Onze eigen huisarts, die zwanger was en die ik natuurlijk gewaarschuwd had voor het gebruik van aspartaam en smaakversterkers, gebruikte vrolijk allerlei light producten en kant en klaar maaltijden. Gelukkig is hun kind gezond ter wereld gekomen, maar je weet nooit wat het op latere leeftijd voor problemen zal opleveren. Vaak leerproblemen.

Vermoeidheid staat op nr. 10 van de lijst met belangrijkste vergiftigingsverschijnselen www.aspartaam.nl/artikelen/tabel.php Dat heeft dus wel degelijk met aspartaam te maken. Locale zwelling staat op nr. 19 Duizeligheid was bij mij een van de ergste verschijnselen die ik heb meegemaakt. Het staat op nr. 2 van diezelfde lijst.

Angstaanvallen zijn ook een regelmatig verschijnsel van het gebruik van aspartaam, omdat het de serotonine in de hersenen afbreekt waardoor stress, angst/paniekaanvallen en zelfs depressiviteit ontstaan.

Slaapproblemen waar je over schrijft zijn ook een verschijnsel van aspartaamgebruik.

Ik ben zelf heel erg overgevoelig voor het gebruik van aspartaam en smaakversterkers en door de sensibilisering door aspartaam voor nog veel meer chemische middelen. Zo krijg ik hoofdpijn van sommige pijnstillers omdat ze methylcellulose bevatten. Jouw hoofdpijn is dus ook wel uit aspartaam gebruik te verklaren.

Hoge bloeddruk, hartklachten worden eveneens veroorzaakt of verergert door aspartaam.

Xylitol kauwgom bevat óók aspartaam. En kauwgom met aspartaam werkt net zo snel op de hersen als een pilletje onder de tong bij een hartpatiënt.

Het is natuurlijk een logisch gevolg dat door angsten en spanningen de bloeddruk stijgt.

Let goed op wat je eet. En niet alleen op aspartaam, maar ook op smaakversterkers, die een vergelijkbare werking hebben.

Probeer in ieder geval 6 weken zonder en dan ook echt zonder. Want het zit in zo ontzettend veel producten, ook zonder dat we het weten, van chocola, koekjes, kauwgum en noem maar op. Je zult goed op de etiketten moeten letten.

Het is misschien een goed idee om vanaf dag 1 van stoppen een dagboekje bij te houden van wat je gegeten hebt en de eventuele klachten en de verbeteringen die je zelf opmerkt. Anders kan je nooit nagaan waardoor een klacht ontstaat.

De kunstmatige zoetstof Aspartaam is in Europa ingevoerd zonder gedegen onderzoek naar eventuele gevaren die aan dit voedingsadditief verbonden zouden kunnen zijn. Doordat het om een door de EU goedgekeurde hulpstof gaat lijkt het onmogelijk om de gevaren voor de bevolking in Nederland en België onder ogen te zien.

Ik wens je het allerbeste toe en hoop dat je verbetering zult ondervinden van de klachten die je hebt. Laat je nog wat van je horen hoe het er mee gaat?

Antwoord van P.

Van: P. E.
Datum: Sun, 14 Nov 2004
Onderwerp: Re: Mijn eigen verhaal

Beste Ed,

Erg bedankt voor je supersnelle antwoord!

Ik heb net de halve inhoud van mijn badkamerspullen en koelkast weggekieperd, als je de labels leest op de shampoofles, douchegel, tandpasta, het is om NIET GOED te worden. De benzoi termen vliegen je om de oren. Oke er zal wel een factor van onwetendheid zijn, en onbekend is onbemind. Wellicht zullen chemici veel beter op de hoogte zijn en bepaalde stoffen met ingewikkelde namen kunnen ontkrachten als zijnde gevaarlijk, maar toch.

En ook de labels van voedingswaren is niet normaal. Bijna meer van de helft van wat er in zit heeft een naam die op apothekerslatijn lijkt. En toch slikt bijna iedereen dit zonder ook maar enige scepsis op te brengen, echt bangelijk zoals we in Antwerpen zouden zeggen ;) Het wordt tijd denk ik om meer de natuurvoedingswinkels te bezoeken en de bio afdeling van de supermarkt te verkennen. Mijn zus is helemaal into die dingen, spirulina, groene en witte klei om te zuiveren, etc. Ergens dacht ik wel, ze zit op het goede pad, maar soms wel te fanatiek, maar nu moet ik toch bekennen dat dit fanatisme wel eens gezonder kan zijn dan ik eerst aannam. Je gezondheid is zoiets kostbaars dat je past beseft wat je hebt, totdat je 't een keertje hebt moeten missen.

Gelukkig is een aspartaam vergiftiging omkeerbaar mits een geheelonthouding van deze stof en alle aanverwanten. En natuurlijk is het dan de bedoeling om deze verandering is eet en leefgewoonten permanent te maken. Nu moet ik enkel nog door mijn huidige klachten worstelen, ik weet niet of jij hier ook ooit last van gehad hebt, maar angst en paniekaanvallen, een permanente opgejaagdheid en spanning, ook beetje depressief, bloeddruk, angts, het is echt niet van de poes. Een moeilijk te doorbreken vicueuze cirkel met enorm akelige ervaringen, en als de slaap er ook onder begint te leiden, het moment om psychisch te recuperen, brrrr.

Ik ben ook iemand die niet graag medicijnen neem, eerder liever uitzweten door je zelf goed te verzorgen met de juiste voeding en natuurlijke middelen. Maar nu met die paniekaanvallen zag ik het echt niet meer zitten en heeft de dokter medicatie voorgeschreven: Alprazolam. Wat is jouw mening/advies hierin? Verder ga ik ook met een psycholoog praten, want wellicht is er ook een psychische factor aanwezig (stress, aanleg, etc..), en is niet alles terug te brengen op het gebruik van aspartaam en aanverwanten? Die psycholoog behoort tot het (enige!!!) angstcentrum in Belgie (www.angstcentrum.be ). Ik hoop dat dit ook positieve resultaten zal brengen. Wat denk jij daarover? Momenteel is elke raad een hart onder de riem voor mij, dus nog een keertje heeeeeel erg bedankt voor je snelle antwoord en goeie raad!!!!
Dankje!

Groetjes,
P. pijl naar boven

Eigen links:

Partners
lees bewust verzameling onafhankelijke nieuwswebsites
Lees Bewust

Deze site is mede
mogelijk gemaakt door

Probleemloos e-mailen overal ter wereld
travelsmtp.com

Heeft deze site iets
voor u betekend?
Doneer dan een klein bedrag

Doneer!