IK-KIES-BEWUST-LOGO
NIET BESTEMD VOOR DE KRITISCHE CONSUMENT
Lay-Out: Ed Gunneweg
Ik-kies-bewust.nl doet aan misleiding?
Het Ik-Kies-Bewust-Logo staat op voedingsmiddelen die minder of weinig verzadigd vet, transvet, suiker en zout bevatten. De aan- of afwezigheid van zoetstoffen, smaakversterkers en genetisch gemodificeerde ingrediënten blijkt geen criterium voor het logo te zijn. Als ze dat als criterium zouden hanteren zou er bijna geen enkel voedingsmiddel dit logo nog mogen krijgen. Al deze toevoegingen zijn zowel door de EU als door onze regering goedgekeurd voor consumptie.
Wie let er nu eigenlijk nog wel op onze gezondheid als onze eigen regering daar gewoon maling aan heeft?
Wanneer krijgt een product het Ik Kies Bewust-logo?
Enerzijds wordt gekeken hoeveel verzadigd vet, transvet, toegevoegd suiker en zout een product bevat. Van deze voedingsstoffen kun je volgens internationale aanbevelingen voor gezondere voeding beter niet te veel eten. Daarnaast wordt er gekeken of goede voedingstoffen, zoals vezels, voldoende in producten met het logo aanwezig zijn.
Commentaar Webmaster:
Op zich zijn dit natuurlijk goede criteria die op voedingsmiddelen worden toegepast. Het is echter ontzettend frustrerend dat een groot deel van de consumenten die echt Bewust Willen Kiezen heel andere criteria aan gezonde voeding stellen. De aan- of afwezigheid van zoetstoffen en genetisch gemodificeerde ingrediënten is geen criterium voor het logo.Het Voedingscentrum, waar Ik Kies Bewust een afdeling van is, verschuilt zich achter de wet:
"De veilige toepassing ervan is namelijk bij wet geregeld. Daarbij dient men zich te houden aan de wettelijke eisen.
Laat u niet bij de neus nemen door de "Ik Kies Bewust" reclame
Als een product aan alle criteria voldoet, krijgt het een Ik Kies Bewust-logo. Producten die een betere keus zijn in uw dagelijkse menu, zijn zo dus in één oogopslag te herkennen. Dit maakt het makkelijker voor u om bewust te kiezen!
Commentaar Webmaster:
Voor de consument die echt gezond wil eten kunnen we dit pure misleiding noemen. Er wordt volkomen voorbij gegaan aan alle ziekmakende toevoegingen die in onze voeding mogen worden verwerkt.
Het enige waar deze stichting grondig werk van maakt is het op grote schaal promoten, door een enorme gesponsorde reclame campagne, (via bijna alle media) van de fabrikanten die haar sponseren.
Wat ze er wel mee bereiken is dat de consument massaal op het verkeerde been wordt gezet en denkt dat ze goed bezig zijn. Vaders en moeders denken dat ze het beste voor hun kinderen kopen, niets is minder waar.