Frisdrankenindustrie grijpt de laatste strohalm
25 november 2013
Lay-Out: Ed Gunneweg
In Nederland en België zijn websites geopend
onder de namen zoetstoffen.nl
en zoetstoffen.eu, om kunstmatige zoetstoffen
te promoten.
Is dit een laatste stuiptrekking van de frisdrankenindustrie en regeringen om te proberen de slag om de consument te winnen. Met voorlichting die op zijn minst misleidend kan worden genoemd.
Informatiecentra zoetstoffen in Nederland en België zwemmen tegen de stroom in
Het Informatiecentrum Zoetstoffen (ICZ) is een initiatief van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) en wordt mede mogelijk gemaakt door de Commissie Frisdranken en Waters van het Productschap Dranken. Ook de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) is aangesloten bij het ICZ.
De frisdrankenindustrie en het Productschap dranken proberen in een ultieme poging om het publiek te overtuigen dat de kunstmatige zoetstoffen, zoals aspartaam, aceculfaam-K, neotaam en sucralose geen kwaad kunnen voor de gezondheid. Ze hebben zelfs een reken model, waar u kunt uitrekenen hoeveel u van een bepaalde zoetstof mag gebruiken. Het vreemde is dat met aspartaam gezoete frisdrank iemand 4 ltr per dag mag drinken en een frisdrank met acesulfaam-K maar 1,54 liter, terwijl het hier practisch om dezelfde zoetstof gaat, namelijk aspartaam.
Doelstelling van het Informatiecentrum Zoetstoffen is om informatie over zoetstoffen beter toegankelijk te maken en misverstanden over zoetstoffen te verkleinen.
In
l983 was aspartaam slechts in een paar honderd produkten
aanwezig, en toch waren de NSDA (softdrinkfabrikanten) en vele anderen reeds
zeer bezorgd. Ze stelden een rapport op van 30 pagina's waarin de gevaren van
aspartaam uitgebreid aan bod kwamen.
Ze WISTEN wat de problemen waren!
Werden ze verblind door de glans van het grote
geld?
Waarom besloten ze anders om steun te verlenen aan dit giftige
brouwsel?
Het artikel van de Verenigde frisdranken fabrikanten kunt u zelf lezen
Zoetstoffen.eu is een initiatief van de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie (VIWF). Doelstelling van 'zoetstoffen.eu' is om informatie over zoetstoffen beter toegankelijk te maken en misverstanden uit de wereld te helpen.
De inhoud van deze website is gebaseerd op het Nederlandse model www.zoetstoffen.nl van het 'Informatiecentrum Zoetstoffen' en werd aangepast voor België.
Ze willen de
misverstanden uit de wereld helpen. Coca Cola wil dat net zo graag en
beveelt in een wereld wijde campagne, de zoestof aspartaam van harte aan en
maakt duidelijk dat als je niet dik wil worden je zeker light dranken moet
drinken.
Dr. Mercola schreef hier een artikel over met de titel: Coca Cola is a Joke, waarvan de vertaling op deze website staat.
De laatste tijd wordt de druk op de consument opgevoerd om geen geloof te hechten aan de negatieve berichtgeving over aspartaam. Daar aspartaam voor de frisdrankenindustrie groot geld betekent, zullen ze niet zo snel stoppen met de toevoeging van kunstmatige zoetstoffen. Ze worden hierbij geholpen door de regering van zowel Nederland als België en de diverse frisdranken platforms. Ook de EFSA, onze EU voedsel waakhond?, staat deze frisdrankfabrikanten bij, door op geen enkele manier onafhankelijke berichtgeving toe te laten bij de "goedkeuring" van aspartaam die die we binnenkort kunnen verwachten.
Zie de brief aan de EFSA van Professor Millstone
De belangrijkste missers van de EFSA in hun FAQ over aspartaam