Coca Cola maakt zich belachelijk

Nieuwe advertentiecampagne verdedigt Aspartaam

Vertaling en Lay-Out: Ed Gunneweg

29 augustus 2013

Door Dr Mercola

Verhaal in één oogopslag

Coca-Cola Co heeft een nieuwe reclamecampagne om de consumenten te verzekeren dat haar dranken met weinig of geen calorieën met de kunstmatige zoetstof aspartaam een veilig alternatief zijn. Er bestaan geen studies dat het gebruik van light-frisdranken voor voedsel het gewicht verlaagt. In feite, is calorieën tellen als een gewichtsverlies strategie stevig ontkracht door onderzoek. Het is veel belangrijker om te kijken naar de bron van de calorieën dan ze te tellen. Er ontstaat vet omdat je de verkeerde soort calorieën eet, en kunstmatige zoetstoffen kunnen je lichaam niet voor de gek houden Ondanks dat het wordt gepromoot om gewicht te verliezen. Van voedingsmiddelen en dranken met kunstmatige zoetstoffen is nooit bewezen dat het helpt voor gewichtsverlies. In feite vinden studies die hier naar kijken eigenlijk dat kunstmatige zoetstoffen gewichtstoename bevorderen. Onderzoek heeft ook aangetoond dat aspartaam insulinegevoeligheid verergert in grotere mate dan suiker, dat is een hele schok voor diabetici die gehoorzaam de aanbeveling volgen om over te schakelen naar light frisdranken om hun conditie te reguleren. Er is ook gevonden dat Aspartaam kanker veroorzaakt, zoals leukemie, lymfoom, en andere tumoren bij proefdieren.

Eerder dit jaar, bracht Coca-Cola een advertentiecampagne uit die mensen aanmoedigde om zich te verenigen in de strijd tegen obesitas. De ironie van de situatie was dat het echter niet aansloeg bij de meeste mensen, en de advertenties maakten zowel de consument, advocaten van de consument en obesitas deskundigen woedend.

Immers, er is geen twijfel dat frisdrank een van de voornaamste dranken is die verantwoordelijk is voor enorme verhoging van het aantal obesitas, en de Coca Cola campagne werd gezien als weinig meer dan een poging om de schade te beperken.

Frisdrank verkopen zijn gedaald, en Coca-Cola zou blij moeten zijn met het feit dat het komt door enkele kleine verbeteringen bij onze obesitas jeugd. In plaats daarvan, promoten ze frisdrank zelfs steviger dan ooit om omzetverlies goed te maken.

Coca-Cola gelooft dat een calorie slechts een calorie is, en als je meer gebruikt dan je verbrandt - dat is waarom je zwaarlijvig wordt. Met andere woorden, hun producten en marketing naar kinderen zijn niet de schuld - het probleem is dat de consument niet genoeg beweegt.

Coca-Cola heeft dit keer een andere reclamecampagne gelanceerd - om consumenten er van te verzekeren dat hun geen of weinig calorieën bevattende frisdranken met de kunstmatige zoetstof aspartaam een veilig alternatief zijn.

Zoals gemeld in een artikel in het tijdschrift "AdWeek"

"Het is Coca-Cola's eerste uitgesproken advertentie campagne ter verdediging van haar gebruik van kunstmatige zoetstoffen, maar de gedrukte uitvoering is een uitbreiding van de in januari gelanceerde campagne van het bedrijf om tegenstanders de schuld te geven die hen beschuldigen bij te dragen aan obesitas. Door te wijzen op de massa light en andere dranken die het verkoopt naast de traditionele, suikerhoudende Cola."

Volgens de advertentie, is aspartaam een "veilige, kwalitatief hoogwaardig alternatief voor suiker." Het is duidelijk dat ze de honderden studies niet beoordeeld hebben over deze kunstmatige zoetstof die de schadelijke gevolgen demonstreren... Het Centrum voor Wetenschappelijk Public Interest's (CSPI), met uitvoerend directeur Michael F. Jacobson heeft de volgende verklaring afgegeven als reactie op de nieuwe advertentie van Coca-Cola:

"Aspartaam veroorzaakt kanker - leukemie, lymfoom en andere tumoren bij proefdieren, en het zou niet in levensmiddelen mogen zitten.

We willen zeker dat Coca-Cola zijn producten mix verschuift naar minder of geen calorierijke drankjes, maar het is niet de moeite waard om de reputatie van aspartaam te herstellen met deze propagandacampagne. Het bedrijf zou beter af zijn met het uit de productie nemen van het gebruik van aspartaam en zijn onderzoek naar veiliger, natuurlijke zoetstoffen versnellen zoals die gewonnen worden uit de stevia plant."

Zoete dranken gekoppeld aan torenhoge Obesitas bij kinderen

Zoals onlangs werd gemeld in de Guardian Express, is 40 procent van de kinderen vandaag de dag te zwaar in vergelijking met slechts 25 jaar geleden. Een groeiend aantal studies hebben toegenomen obesitas bij kinderen gekoppeld aan een verhoogde consumptie van suikerhoudende dranken - inclusief die gezoet zijn met geen- of weinig calorieën bevattende zoetstoffen:

"Het is aantoonbaar gebleken dat Aspartaam effect heeft op de toenemende eetlust. Het stimuleert de vetopslag en gewichtstoename en het geeft een onbedwingbare trek in koolhydraten.

Naast aspartaam, bevat een glas van de favoriete suikerhoudende drank van uw kind bijna 11 theelepels suiker, met 128 calorieën per portie. Als je dat vergelijkt met een kind dat, gemiddeld één glas frisdrank met deze ingrediënten bij elke maaltijd gebruikt, dat is een extra 384 calorieën of meer per dag alleen in frisdrank "schrijft The Guardian Express.

Als algemene regel heeft de drankindustrie haar rol in de obesitas-epidemie geweigerd of sterk gebagatelliseerd, ondanks het feit dat de drankenindustrie meer dan $ 1 miljard per jaar besteed met op de jeugd gerichte marketing vooral op scholen. Volgens de Guardian Express, heeft 80 procent van de Amerikaanse scholen hebben contracten met Coke of Pepsi voor hun voorraad producten op school in automaten.

Het is echt een onhoudbare positie. Marketing WERKT, dat is duidelijk, want anders zouden ze het niet doen, en wanneer advertenties zich richten een publiek van 2 tot 17-jarigen, is het nauwelijks toeval te noemen dat kinderen in die leeftijdscategorie kiezen voor frisdrank wanneer ze de kans krijgen!

Amerikanen krijgen momenteel de meerderheid van hun dagelijkse portie calorieën uit suiker, voornamelijk in de vorm van high fructose corn syrup (HFCS) in frisdrank en andere gezoete dranken.

De helft van de Amerikaanse bevolking ouder dan twee jaar gebruikt dagelijks suikerhoudende dranken en in dit cijfer zit niet eens 100% vruchtensappen, melk met een smaakje of thee, die allemaal suiker bevatten, waardoor de cijfers eigenlijk nog hoger zijn.

Dit is echter slechts één kant van de vergelijking. Aan de andere kant, je hebt kunstmatig gezoete dranken (en andere "light" voeding), die, in tegenstelling tot wat vaak wordt geloofd, evenveel verantwoordelijkheid dragen voor de hardnekkige stijging van zwaarlijvigheid. Je lichaam wordt gewoon niet misleid door het gebrek aan calorieën in deze gezoete producten, en studies hebben herhaaldelijk bevestigd dat kunstmatige zoetstoffen nog grotere gewichtstoename lijken te veroorzaken dan calorierijke zoetstoffen.

De anti-obesitas reclame van Coca Cola

De vele miljoenen dollar kostende "anti-obesitas"-campagne van Coca-Cola richt zich op het achterhaalde idee dat alle calorieën gelijk zijn, ongeacht waar ze vandaan komen. En dat het consumeren van meer calorieën dan je verbrandt resulteert in gewicht toename. Het is ook vermeldenswaard dat deze "conventionele wijsheid" stevig ontkracht is door de wetenschap. Het is in feite veel belangrijker om te kijken naar de bron van de calorieën dan ze te tellen. Zelfs Weight Watchers, 's-werelds grootste dieet bedrijf, heeft dit eindelijk twee jaar geleden erkend.

De waarheid is, u hoeft niet dik te worden omdat je te veel calorieën eet en niet genoeg oefent. Je wordt vet omdat je de verkeerde soort calorieën eet. Aan het einde van de dag, is je consumptie van koolhydraten in de vorm van granen en suikers (vooral fructose), bepalend of je in staat bent om je gewicht te beheersen en een optimale gezondheid te behouden.

Dit is omdat deze koolhydraten (fructose en granen) het hormoon insuline beïnvloeden, wat een zeer krachtige vet regulator is. Ondertussen beïnvloeden, vetten en eiwitten insuline in veel mindere mate.

Helaas is calorieën tellen nog steeds een populaire misvatting, waar een hele industrie van "dieet" voedingsmiddelen en dranken omheen is gebouwd met behulp van kunstmatige weinig of geen calorierijke zoetstoffen. Ach, onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat kunstmatig gezoete "light" dranken en voedingsmiddelen daadwerkelijk de neiging Stimuleren om uw eetlust en het verlangen naar koolhydraten te Verhogen, en stimuleren de vetopslag en de gewichtstoename

Zoetstoffen verhogen eigenlijk de gewichtstoename

Het is mijn overtuiging dat de FTC Coca Cola en de andere light frisdrank fabrikanten moet aanklagen voor frauduleuze reclame daar er geen studies zijn die aantonen dat het gebruik van light frisdranken gewichtsverlies veroorzaken. Sterker nog, ze hebben gewichtstoename aangetoond. Uit een in 2012 gepubliceerde studie in het tijdschrift Appetite bleek dat zowel sacharine als aspartaam leiden tot een grotere gewichtstoename dan suiker. In dit onderzoek werden ratten gedurende 12 weken gevoed met yoghurt gezoet met ofwel aspartaam, sacharine, of suiker, plus hun gewone voer.

Volgens de onderzoekers:

"De resultaten toonden aan dat toevoeging van ofwel sacharine of aspartaam aan yoghurt resulteerde in verhoogde gewichtstoename vergeleken met sacharose echter de totale calorie-inname was vergelijkbaar tussen de groepen."

De reden voor het vergelijkbare calorieverbruik tussen de groepen was door verhoogde gebruik van voer door de ratten die kunstmatig gezoete yoghurt kregen. Deze vorm van compensatie is ook in eerdere studies gevonden, wat aangeeft dat wanneer je lichaam krijgt een hoeveelheid zoete smaak krijgt zonder de bijbehorende calorieën, dit een nadelig effect heeft op het controlemechanismen van uw eetlust. Daardoor ontstaat er een toegenomen hunkeren naar voedsel. Deze verbinding tussen zoete smaak alleen en meer honger zijn in de medische literatuur terug te vinden die in ieder geval twee decennia terug gaat. Deze twee studies, bijvoorbeeld, die dat een uit de late jaren '80 en vroege jaren '90, toonden allebei zowel deze koppeling tussen kunstmatige zoetstoffen en meer honger:

Physiology & Behavior, 198812 - In deze studie, stelden zij vast dat intense zoetstoffen (met weinig of geen calorieën) significante veranderingen in de eetlust veroorzaken. Van de drie geteste zoetstoffen veroorzaakt aspartaam het meest uitgesproken effect. Physiology & Behavior 199013 - Hier evalueerden ze opnieuw of de zuivere smaak van "zoet" wel of niet de honger verergert, door menselijke proefpersonen gedurende 15 minuten op kauwgom te laten kauwen met verschillende hoeveelheden aspartaam (0,05%, 0,3%, 0,5%, of 1,0%).

Interessant, hoewel degenen die kunstmatig gezoete kauwgom hadden gekauwd toegenomen honger meldden in vergelijking met de controlegroep die niets kregen of ongezoete kauwgom te kauwen, correleerde de stijging niet direct met de aspartaam-concentratie in de kauwgom. Vrouwen hadden meer honger na kauwgom met 0,3 procent aspartaam (de op een na laagste concentratie), terwijl mannen het meeste honger hadden na het kauwen op kauwgom met 0,5 procent aspartaam. De auteurs verklaarden:

"De hoogste aspartaam concentraties, hadden een tijdsafhankelijk bifasisch effect op de eetlust, waardoor een tijdelijke afname, gevolgd door een aanhoudend honger gevoel. Dus waren de concentratie van de zoetstof, het geslacht van de proefpersoon, en de tijd na het kauwen, belangrijke determinanten of hetzij 'zoetheid' meer honger veroorzaakte".

Dieët frisdrank gekoppeld aan dezelfde gezondheidsproblemen als reguliere frisdrank

Kunstmatige zoetstoffen lijken ook vele andere gezondheidseffecten te veroorzaken typisch geassocieerd met een hoge suikerconsumptie. Recent, werd in een rapport gepubliceerd in het tijdschrift "Trends in Endocrinology & Metabolism" gewezen op het feit dat light frisdrank drinkers lijden onder exact dezelfde gezondheidsproblemen als degenen die kiezen voor gewone frisdrank, zoals overmatige gewichtstoename, diabetes type 2, hart- en vaat ziekte en beroerte. De auteurs, die "geschokt" waren over de resultaten, keken naar studies gepubliceerd in de afgelopen vijf jaar die de relatie onderzoeken tussen light frisdrank consumptie en gezondheidsresultaten:

"Dit document bespreekt deze bevindingen en beschouwt de hypothese dat het consumeren van zoet smakende maar weinig of geen calorieën bevattende voedsel en drank aangeleerde reacties verstoort die normaal bijdragen aan de homeostase van glucose en energie. Door deze verstoring kan frequente consumptie van zoetstoffen met hoge intensiteit het contra-intuïtief hebben van het induceren van metabole stoornissen ", schrijven ze.

Recent onderzoek heeft ook aangetoond dat aspartaam in grotere mate dan suiker de insuline gevoeligheid verergert, dat is een slag voor diabetici die gehoorzaam de aanbeveling volgen over te schakelen op light frisdrank om hun conditie te beheersen. De onderzoekers gebruikten een dosering die de ADI voor aspartaam in de VS benadert(ongeveer 50 mg / kg lichaamsgewicht) en niet alleen vonden ze dat aspartaam de gevoeligheid insuline verlaagde ten opzichte van controles, maar heet zorgde ook voor schade van de hersenfunctie.

De biologische verklaring achter schadelijke bijwerkingen van aspartaam

Volgens de "veiligheid van aspartaam" op pagina 117 uitgegeven door Coca-Cola dranken industrie for Health & Wellness, "wanneer aspartaam wordt verteerd, breekt uw lichaam het af in asparaginezuur, phenylalanine en methanol. "Methanol is een van de basis problemen van aspartaam. Maar Coca-Cola (en vele andere voedsel en drank fabrikanten) weerspreken vaak misleidend de claims van methanol als een schadelijk aspect van aspartaam door erop te wijzen dat het ook van nature voorkomt in fruit en groenten.

Coca-Cola schrijft bijvoorbeeld:

"Vergeleken met de hoeveelheid uit een met aspartaam-gezoete drank, worden deze componenten in veel grotere hoeveelheden geconsumeerd in verschillende levensmiddelen, inclusief melk, vlees, gedroogde bonen, fruit en groenten ... een portie tomatensap levert ongeveer zes keer meer methanol, in vergelijking met een gelijkwaardige hoeveelheid van een drank gezoet met aspartaam."

Dus waarom zou methanol in aspartaam een probleem veroorzaken als het onschuldig is in fruit en groenten? Er zijn twee belangrijke punten die hier begrepen moeten worden:

Aspartaam bestaat voornamelijk uit asparaginezuur en phenylalanine. De phenylalanine is synthetisch gemodificeerd om een methylgroep, die de grootste zoetheid geeft. Deze phenylalanine methyl verbinding, genaamd methyl ester, is zeer zwak, waardoor de methylgroep gemakkelijk van de phenylalanine afbreekt en methanol kan vormen. Dit staat in schril contrast met de van nature voorkomende methanol in bepaalde groenten en fruit, waar hij stevig gebonden is aan pectine, waardoor de methanol veilig je spijsverteringskanaal kan passeren. Je lichaam verteert methylalcohol anders dan elk ander dier. Alle dieren, met uitzondering van mensen, hebben een beschermend mechanisme waarmee methanol wordt afgebroken tot onschadelijk mierenzuur. Dit is de reden waarom toxicologische testen met dieren een gebrekkig model is. Het is niet volledig van toepassing op de mens.

Hier is hoe het werkt: Zowel dieren als mensen hebben kleine structuren, genaamd peroxisomen in elke cel. Er zijn er een paar honderd in elke cel van je lichaam, die zijn ontworpen om een verscheidenheid van chemicaliën te ontgiften. Peroxisoom bevat catalase, dat helpt bij het ontgiften van methanol. Andere chemische stoffen in de peroxisoom converteren formaline in mierenzuur, dat onschadelijk is. Deze laatste stap komt alleen voor bij dieren. Wanneer methanol het peroxisoom van elk dier binnen komt, behalve de mens, komt dat mechanisme in werking. Mensen hebben het hetzelfde aantal peroxisomen in vergelijkbare cellen als dieren, maar menselijke peroxisomen kunnen het giftige formaline niet omzetten in onschadelijke mierenzuur.

Dus, bij de mens, eindigt methanol als een Trojaans paard. Het wordt vervoerd naar gevoelige weefsels in je lichaam, zoals je hersenen en het beenmerg, waar een enzym genaamd alcohol dehydrogenase (ADH) omzet in formaldehyde. En omdat er geen catalase aanwezig is, veroorzaakt de formaldehyde enorme schade in je weefsels.

Staan Uw Gezondheidsproblemen in verband met aspartaam?

Symptomen van methanol vergiftiging zijn hoofdpijn, oorsuizingen, duizeligheid, misselijkheid, maag-en darmklachten, zwakte, duizeligheid, koude rillingen, geheugen stoornis, gevoelloosheid en pijnscheuten in de ledematen, gedragsstoornissen en zenuwontsteking. De meest bekende problemen van methanolvergiftiging zijn visie problemen zoals mistig gezichtsvermogen, progressieve samentrekking van visuele velden, wazig zien, verduistering van het gezichtsvermogen, schade aan het netvlies, en blindheid. Ondertussen, is formaline een bekend carcinogeen dat schade aan het netvlies veroorzaakt, de DNA-replicatie belemmeren en kunnen leiden tot aangeboren afwijkingen.

Symptomen van methanol vergiftiging zijn vergelijkbaar met de bijwerkingen van aspartaam. Helaas is de giftigheid van aspartaam niet zo bekend bij artsen, Ondanks dat ze regelmatig voorkomen. Diagnose wordt ook verhinderd doordat het een aantal andere veel voorkomende gezondheidsproblemen nabootst. Het is heel goed mogelijk dat je een reactie op kunstmatige zoetstoffen zou kunnen hebben en het niet eens weten, of een andere oorzaak de schuld te geven. Om te bepalen of je een reactie hebt op kunstmatige zoetstoffen, neem dan de volgende stappen:

Elimineer alle kunstmatige zoetstoffen uit je dieet gedurende twee weken. Na twee weken geen gebruik te hebben gemaakt van kunstmatige zoetstof, ga je Opnieuw een kunstmatige zoetstof van keuze gebruiken in een behoorlijke hoeveelheid (ongeveer drie porties per dag). Vermijd andere kunstmatige zoetstoffen in deze periode. Doe dit gedurende één tot drie dagen en merk op hoe je je voelt, vooral in vergelijking met hoe je je voelde toen je kunstmatige zoetstoffen gebruikte. Als je geen verschil merkt met hoe je je voelt na het opnieuw introduceren van de eerste kunstmatige zoetstof voor een paar dagen, is het een veilige gok dat je er tegen kan, wat betekent dat je lichaam geen directe, negatieve reactie heeft. Echter, dit betekent niet dat je gezondheid niet beschadigd zal worden op de lange termijn. Als je al meer dan al een soort kunstmatige zoetstof gebruikte, kunt je de stappen 2 tot en met 4 herhalen met de volgende op uw lijst.

Dat doet bijwerkingen krijgt door aspartaam, meld dit dan aan de Voedsel en Waren Autoriteit zie het artikel: http://www.aspartaam.nl/info/voedsel-en- waren-autoriteit-melding.php en geef uw klachten door. Stuur het formulier in bovenstaand artikel door en laten we er met z'n allen voor zorgen dat alle reactie onder de aandacht gebracht worden van de VWA. Verbeter uw gezondheid door light frisdranken af te danken.

Misschien is een van de krachtigste wetenschappelijke ontdekkingen uit het verleden het oude gezegde "een calorie is een calorie" duidelijk niet meer juist. Onderzoek toont duidelijk aan dat zelfs als je het aantal calorieën dat je eet, controleert maar als die calorieën afkomstig zijn van fructose, heb je een verhoogd risico op metabool syndroom of prédiabetes, wat betekent insulineresistentie, leververvetting, hoge bloeddruk en hoge triglyceriden.

Dus, doe alsjeblieft jezelf en je gezin een groot plezier en wordt niet meegesleurd in de multi-miljoen dollar advertentiecampagnes van Coca-Cola's. Ze zijn gebaseerd op gebrekkige, onjuiste, misleidende, en overduidelijk valse conventies van het denken over obesitas en de rol van aspartaam. Laten we niet vergeten: dat Coca-Cola $ 1.200.000 besteedde om California Proposition 37(*) in november vorig jaar te verslaan, waarin geëist werd dat genetisch gemanipuleerde (GE) voedingsmiddelen als zodanig geëtiketteerd zouden worden (waarbij frisdrank die GE high fructose corn syrup bevatten zouden worden opgenomen). Dat is het bewijs dat Coca-Cola zich niets aantrekt van de gezondheid van de bewuste consument.

(*)"California's Proposition 37", hadden binnen twee jaar etikettering geëist van alle levensmiddelen die genetisch gemodificeerde organismen bevatten,

Gezoete dranken, of het nu gezoet is met suiker, HFCS, natuurlijk voorkomend fructose, of kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, zijn de ergste boosdoeners in de strijd tegen obesitas en de daarmee samenhangende gezondheidsproblemen, zoals diabetes, hart- en leverziekten, om er maar een paar te noemen. Het afdenken van al deze soorten dranken kan een lange weg betekenen naar het verminderen van het risico van chronische gezondheidsproblemen en gewichtstoename. Dus wat zou je moeten drinken?

Uw beste meest kosteneffectieve keuze is om gefilterd kraanwater te drinken. De waarschuwing is echter om ervoor te zorgen dat uw kraanwater te filteren. Ik heb een groot aantal artikelen geschreven over de gevaren van leidingwater, van fluoride tot gevaarlijke chemicaliën en drugs, om giftige desinfectiebijproducten en zware metalen, zodat het hebben van een goed filtratiesysteem meer noodzaak dan luxe is in de meeste gebieden.

Vergeet niet, dat er niets gaat boven zuiver water als het gaat om het beste voor uw lichaam. Als je echt een koolzuurhoudende frisdrank wil, probeer dan bruisend mineraalwater, water met een scheutje limoen- of citroensap. Een andere optie is om je eigen water te bottelen een fles van uw eigen bronwater. Er is een geweldige website FindaSpring.com waar u natuurlijke bronnen kunt vinden in uw omgeving. Dit is een geweldige manier terug naar de natuur en uw kinderen te leren over gezondheid en de bronnen van schoon water. Het mooiste is dat de meeste van deze bronwater bronnen gratis zijn! Vergeet niet om ofwel heldere polyethyleen of glazen flessen om het water in te doen, zodat er geen onveilige chemicaliën uw water op de weg naar huis kunnen besmetten. Als u ervoor kiest om glazen flessen te gebruiken, moet u ze in handdoeken verpakken om te voorkomen dat ze breken in de auto.

Laat Coca Cola weten wat u er van vindt.

Zwaarlijvigheid is een ernstig probleem voor de volksgezondheid in Nederland, en je wordt zwaar bedrogen door bedrijven die doen alsof ze een oplossing hebben die, in werkelijkheid, alleen maar het probleem verergeren. Ik dring er bij u op aan om Coca-Cola te late weten hoe je je voelt door hen te vertellen om te stoppen met hun misleidende marketing van frisdrank producten.

Doe mee om een standpunt in te nemen tegen misleidende reclame en laat uw stem horen. Zit je op twitter, stuur dan een tweet naar #CokeCEO naar Coca-Cola laat het bedrijf weten dat u niet tevreden bent met hun misleidende reclame. Als je op Facebook zit, deel dan uw mening met hen op hun Facebook-pagina. E- mail alstublieft Ook Coca-Cola om hen te laten weten hoe je je voelt!

Oorspronkelijk artikel: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/08/28/soda-aspartame.aspx

Eigen links:

Partners
lees bewust verzameling onafhankelijke nieuwswebsites
Lees Bewust

Deze site is mede
mogelijk gemaakt door

Probleemloos e-mailen overal ter wereld
travelsmtp.com

Heeft deze site iets
voor u betekend?
Doneer dan een klein bedrag

Doneer!